فلفلستان فلفلستان .

فلفلستان

چرا نبايد غذاهاي كنسرو شده را در دسته رژيم غذايي سلامت قرار دهيم

اغلب تصور مي شود كه غذاهاي كنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد مغذي كمتري دارند. برخي از افراد ادعا مي كنند كه حاوي مواد مضر هستند و بايد از آنها اجتناب شود. برخي ديگر مي گويند غذاهاي كنسرو شده مي تواند بخشي از يك رژيم غذايي سالم باشد. سوالي كه بسياري از مردم هنوز نمي توانند راه حلي براي آن بيابند اين است كه آيا كنسروها و محصولات بسته بندي شده براي سلامتي به طور كلي مفيد هستند يا مضر؟ مقدار غذاي آماده اي كه مي توان بدون آسيب رساندن به بدن خورد. در اين مقاله مي خواهيم به بررسي روش توليد، مزايا و معايب كنسرو بپردازيم؛ پس تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد تا پاسخ سوالات خود را دريافت كنيد.

 

 

كنسرو يا نيمه آماده چيست؟!

 

كنسرو كردن روشي است براي نگهداري طولاني مدت مواد غذايي با بسته بندي آن در ظروف در بسته. كنسرو كردن براي اولين بار در اواخر قرن هجدهم به عنوان راهي براي تامين يك منبع غذايي ثابت براي سربازان و ملوانان در جنگ توسعه يافت. فرآيند كنسرو كردن ممكن است بسته به محصول كمي متفاوت باشد، اما سه مرحله اصلي وجود دارد. اين شامل:

 

فرآوري: غذا بلانچ شده، برش داده شده، كلوخه شده، هسته گرفته، استخوان زدايي شده، بلانچ شده يا پخته مي شود.

بسته بندي: مواد غذايي فرآوري شده در قوطي بسته بندي مي شوند.

حرارت دادن: قوطي ها براي از بين بردن باكتري هاي مضر و جلوگيري از فساد حرارت داده مي شوند.

 

اين اجازه مي دهد تا غذا براي 1 تا 5 سال يا بيشتر ته نشين شود. غذاهاي كنسرو شده رايج عبارتند از ميوه ها، سبزيجات، لوبياها، سوپ ها، گوشت ها و غذاهاي دريايي.

 

كنسروها چه تاثيري بر مواد مغذي موجود در غذا دارند؟!

 

اغلب تصور مي شود كه غذاهاي كنسرو شده نسبت به غذاهاي تازه يا منجمد كمتر مغذي هستند، اما تحقيقات نشان مي دهد كه اين هميشه درست نيست. در واقع، كنسرو كردن بيشتر مواد مغذي موجود در غذا را حفظ مي كند. اين فرآيند بر پروتئين ها، كربوهيدرات ها و چربي ها تأثير نمي گذارد. اكثر مواد معدني و ويتامين هاي محلول در چربي مانند ويتامين هاي A، D، E و K نيز حفظ مي شوند.

اما برخي در مورد رژيم غذايي سالم مانند مجله سلامتي و تغذيه سالم سبزينه راه نظر متفاوتي دارند كه مي توانيد آن را نيز مطالعه كنيد.

 

به اين ترتيب، مطالعات نشان مي دهد كه غذاهاي غني از مواد مغذي خاص، پس از كنسرو كردن، سطوح بالايي از مواد مغذي را حفظ مي كنند. با اين حال، از آنجايي كه كنسرو كردن معمولاً شامل حرارت زياد است، ويتامين‌هاي محلول در آب مانند ويتامين‌هاي C و B ممكن است آسيب ببينند، اين ويتامين‌ها عموماً به گرما و هوا حساس هستند، بنابراين مي‌توانند در طي فرآيند معمولي، پخت و پز و نگهداري در خانه از بين بروند.

 

با اين حال، در حالي كه فرآيند كنسرو كردن مي تواند به ويتامين هاي خاصي آسيب برساند، مي تواند مقادير ساير تركيبات سالم را افزايش دهد. به عنوان مثال، گوجه‌فرنگي و ذرت با حرارت دادن، آنتي‌اكسيدان بيشتري آزاد مي‌كنند و نسخه‌هاي كنسرو شده اين غذاها را به منبع بهتري از آنتي‌اكسيدان تبديل مي‌كنند. جدا از تفاوت در سطوح مختلف مواد مغذي، غذاهاي كنسرو شده منبع خوبي از ويتامين ها و مواد معدني مهم هستند. در يك مطالعه، افرادي كه 6 غذاي بسته بندي شده يا بيشتر در هفته مي خوردند، 17 ماده مغذي ضروري بيشتري نسبت به افرادي كه 2 يا كمتر غذاي بسته بندي شده در هفته مي خوردند، دريافت كردند.

 

مزاياي مواد غذايي كنسرو شده

 

ميوه ها و سبزيجات مورد استفاده در كنسرو در اوج تازگي خود چيده مي شوند و بهترين طعم و كيفيت غذايي را تضمين مي كنند. غذاهاي كنسرو شده مي توانند به اندازه غذاهاي تازه و منجمد مغذي باشند. زيرا كنسرو كردن باعث حفظ بسياري از مواد مغذي مي شود. مقدار مواد معدني، ويتامين هاي محلول در چربي، پروتئين ها، چربي ها و كربوهيدرات ها در طول فرآيند كنسرو كردن نسبتاً بدون تغيير باقي مي ماند. اما از آنجايي كه فرآيند كنسرو كردن به حرارت بالا نياز دارد، محصولات كنسرو ممكن است حاوي ويتامين هاي محلول در آب كمتري مانند ويتامين C و ويتامين B باشند. با اين حال، فرآيند حرارت دادن، كه مي تواند به برخي از ويتامين ها آسيب برساند، در واقع مي تواند محتواي آنتي اكسيداني را افزايش دهد. به عنوان مثال، كنسرو كردن باعث افزايش ميزان ليكوپن در گوجه فرنگي مي شود.

 

غذاهاي بسته بندي شده راهي مناسب و مقرون به صرفه براي گنجاندن ميوه ها و سبزيجات بيشتر در رژيم غذايي شما هستند. فرآيند كنسرو كردن، ماندگاري طولاني حداقل يك تا پنج سال را تضمين مي كند. اين مي تواند براي افرادي كه اغلب محصولات تازه را به دليل فساد دور مي اندازند مفيد باشد.

 

دسترسي آسان

 

غذاهاي كنسرو شده راهي مناسب و كاربردي براي افزودن مواد مغذي بيشتر به رژيم غذايي شما هستند. بسياري از نقاط جهان فاقد مواد غذايي ايمن و باكيفيت هستند و كنسرو كردن به مردم كمك مي كند تا در طول سال به انواع غذاها دسترسي داشته باشند.

 

در واقع، اين روزها تقريباً هر غذاي بسته بندي شده اي پيدا مي شود. همچنين از آنجايي كه كنسروها را مي توان چندين سال با خيال راحت نگهداري كرد و اغلب غذاهاي نيمه آماده با زمان آماده سازي كوتاه هستند، بسيار راحت هستند. علاوه بر اين، آنها ارزان تر از محصولات تازه هستند. اين محصولات مخصوصاً هنگام مسافرت ايده آل هستند و غذاهاي بسته بندي شده در سفر بهتر از غذاهايي هستند كه در خانه تهيه مي كنيد و مستعد فساد در جاده يا در سفر هستند.

 

مضرات غذاهاي كنسرو شده

 

اگرچه بسيار نادر است، اما غذاهاي كنسروي فرآوري شده نادرست مي توانند حاوي باكتري خطرناكي به نام كلستريديوم بوتولينوم باشند. خوردن غذاي آلوده مي تواند باعث مسموميت غذايي شود، يك بيماري جدي كه در صورت عدم درمان مي تواند منجر به فلج و مرگ شود. بيشتر موارد مسموميت غذايي ناشي از نگهداري نادرست مواد غذايي است. بوتوليسم ناشي از كنسروهاي تجاري نادر است. مهم است كه هرگز از قوطي هاي متورم، فرورفته، ترك خورده يا نشتي غذا نخوريد.

 

نمك، شكر و مواد نگهدارنده گاهي در فرآيند كنسرو اضافه مي شود. برخي از غذاهاي بسته بندي شده ممكن است سرشار از نمك باشند. اگرچه اين براي اكثر افراد خطري براي سلامتي ندارد، اما براي برخي از افراد، مانند افرادي كه فشار خون بالا دارند، مي تواند مشكل ساز باشد. آنها همچنين ممكن است حاوي قند اضافه شده باشند كه مي تواند اثرات مضري داشته باشد. قند اضافي با افزايش خطر ابتلا به چندين بيماري از جمله چاقي، بيماري قلبي و ديابت نوع 2 مرتبط است. انواع ديگري از نگهدارنده هاي طبيعي يا شيميايي ممكن است به آن اضافه شود.

 

محصولات غذايي كنسرو شده و جايگاه آن ها در رژيم غذايي

 

ليست غذاهاي بسته بندي شده اي كه اغلب مي خوريد ممكن است طولاني نباشد. اما بايد به نكات بالا توجه كرد و از كنسروهاي ايمن كه حاوي مواد نگهدارنده كمتري هستند استفاده كرد و در هنگام استفاده از كنسروها براي مسافرت به نحوه نگهداري و حمل و نقل آنها توجه كرد تا كمترين آسيبي به آنها وارد شود.

اما در كل فردي كه به رژيم غذايي سلامت و ارگانيك عمل مي كند، تا حد امكان فقط مواد غذايي تازه و غير كارخانه اي را در سبد غذايي خود قرار مي دهد و به خوبي مي داند كه غذاي سالم نمي تواند از ميان انبوده مواد شيميايي كشنده كارخانه اي به دست مصرف كننده برسد.

 

 

https://dap.food.blog/2023/02/11/sabzinerah/

http://www.wikidot.com/user:info/astonpark33

https://gitlab.com/AstonPark33

https://www.adaxes.com/questions/user/AstonPark33

https://shootinfo.com/dashboard/

https://www.wattpad.com/user/AstonPark33

https://independent.academia.edu/ShawnCarroll88

https://jobs.ict-edu.uk/user/wilfredgibson1/

https://ict-edu.uk/user/wilfredgibson1/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۱۲:۵۹:۰۱ توسط:saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :