فلفلستان فلفلستان .

فلفلستان

ويژگي IRIS در دوربين هاي مدار بسته

ويژگي IRIS در دوربين هاي مدار بسته

آيريس ( IRIS) در واقع نقش عنبيه را در يك  دوربين مدار بسته  بازي مي كند و روي لنز دوربين قرار مي گيرد. به عبارت ديگر دليل نام گذاري آيريس به خاطر عملكرد مشابه اين قطعه به عنبيه چشم انسان مي باشد. همانگونه كه در چشم انسان وظيفه كنترل ورود ميزان نور توسط عنبيه انجام مي شود در دوربين هاي مدار بسته هم آيريس وظيفه كنترل ورود نور به دوربين را بر عهده دارد. به عبارت ديگر اين قطعه نقش حياتي در تصوير برداري دوربين دارد چرا كه اگر نور زيادي از طريق ايريس وارد دوربين شود تصوير به شدت روشن مي شود و در غير اين صورت تصوير تيره مي باشد كه مشتريان را كلافه مي كند.

آيريس داراي انواع مختلفي است كه عبارتند از: آيريس ثابت ( Fixed Iris)، آيريس دستي ( Manual Iris)، آيريس اتوماتيك ( Auto Iris) و P Iris در ادامه در مورد هر كدام توضيح مي دهيم.

آيريس ثابت

شدت نور وارد شده توسط آيريس ثابت به دوربين و روي چيپ ست تصوير برداري دوربين همواره ثابت است به عبارت ديگر آيريس هيچ كنترلي روي ميزان نور ورودي در طول شبانه روز روي شدت نور وارد شده به دوربين ندارد. از اين رو معمولا از دوربين هايي كه داراي لنز هاي با آيريس ثابت هستند در موقعيت هايي استفاده مي شود كه شدت نور در طول روز و شب ثابت است. به عنوان مثال اتاق هاي داخلي اداره جات و يا فضاي داخل لابي ساختمان هاي مسكوني و اداري و بسياري از موارد شبيه به اين را مي توان با دوربين ها و آيريس هايي از اين نوع پوشش داد.

آيريس دستي

تنظيم دريچه آيريس در اين نوع از دوربين ها به صورت دستي انجام مي شود. كاربر مي تواند به صورت دستي و در هنگام نصب دريچه آيريس لنز را با توجه به نور محيط تنظيم كند و به اين ترتيب كيفيت تصوير مناسب را از دوربين دريافت كند. اما مشكل آنجاست كه اگر در طول شبانه روز شدت نوز كم يا زياد شود كيفيت تصوير دوربين افت مي كند لذا كاربر بايد همواره اقدام به تنظيم آيريس كند كه اين موضوع بسيار خسته كننده است و علاوه بر آن مي تواند باعث شود كه عمر مفيد دوربين كم شود يا حتي در برخي از موارد زاويه ديد دوربين و فوكوس آن از تنظيم خارج گردد.   دوربين مداربسته هايك ويژن يكي از بهترين برندهاي دوربين مداربسته است كه اين قابليت را به بهترين نحو به شما ارائه مي دهد.

آيريس اتوماتيك

اين آيريس ها همانگونه كه از نامشان پيداست كنترل ورود و خروج نور از طريق لنز به دريچه دوربين را بصورت اتوماتيك انجام مي دهند و دريچه آيريس با تغيير شدت نور محيط باز و بسته مي شود اين مهم كمك مي كند تا تصوير دوربين در شرايط نوري مختلف در طول شبانه روز با كيفيت مناسب ارائه شود و مشتريان هميشه از تصاوير راضي خواهند بود. اين آيريس ها كمي از آيريس هاي دستي و ثابت گران تر هستند. نقطه ضعف اين آيريس ها اينست كه در مواقعي كه دريچه آيريس بيش از حد باز يا بسته باشد امكان دارد كه زاويه ديد و فوكوس دوربين تغيير جزئي داشته باشد.

آيريس هاي اتوماتيك خود به دو نوع DC Iris ( كه دريچه آيريس توسط مدار داخلي دوربين كنترل مي شود) و Video Iris (كه دريچه آيريس توسط مدار كنترل كننده داخل لنز كنترل مي شود) تقسيم بندي مي شوند.

 

P-Iris

اين مدل از آيريس مدل پيشرفته اي از آيريس هاي خودكار مي باشد. كنترل ذريچه آيريس در اين نوع توسط موتورهاي مكانيكي دقيق با توجه به شدت نور محيط تنظيم مي شود. معايب موجود در آيريس اتوماتيك در پي آيريس وجود ندارد با اين همه اين نوع از آيرييس ها قيمت بالاتري نسبت به مدل هاي گفته شده در بالا دارند و لذا بهتر است فقط در موقعيت هاي حساس از دوربين هاي مجهز به اين نوع آيريس استفاده نمود.

آشنايي با آيريس و انواع آن به ما كمك مي كند تا با توجه به موقعيت قرار گرفتن دوربين از مدل هاي مختلف استفاده كنيم، به كار گيري دوربين هاي با آيريس مناسب باعث مي شود تا بهترين كيفيت دوربين ها را در اختيار داشته باشيم. در ادامه با ذكر چند مثال به توضيح بيشتر اين موضوع مي پردازيم.

اگر شما به دنبال نصب دوربين مدار بسته در يك مكان اداري يا دولتي هستيد كه در طول روز تنها در ساعت هاي كاري به آن نياز داريد مي توانيد از دوربين هاي مدار بسته با آيريس ثابت يا دستي استفاده كنيد. اين مهم با عث مي شود تا علاوه بر قيمت مناسب بالاترين كيفيت تصوير را از دوربين دريافت كنيد.

بيشتر بخوانيد: دوربين مداربسته تي وي تي

اگر شما نياز به دوربين مدار بسته در يك موقعيت بيروني مانند پاركينگ، محوطه ي پيراموني، حياط و … هستيد بهترين انتخاب استفاده از دوربين هاي مدار بسته مجهز به آيريس اتوماتيك مي باشد تا با توجه به شدت نور متغير محيط در طول شبانه روز بهترين تصوير را داشته باشيد.

اگر نياز به نصب دوربين در فضاي تجاري مهم مانند مراكز فروش مهم، صندوق هاي مغازه يا فروشگاه، طلا فروشي ها، بانك ها و پروژه هايي از اين جنس داريد بهتر است از دوربين هاي مجهز به پي آيريس P-Iris استفاده كنيد تا در طول روز بهترين كيفيت بدون هيچگونه افتي را در اختيار داشته باشيد.

به خاطر داشته باشيد كه رعايت استاندارد هاي مربوط به آيريس به شما كمك مي كند تا بهينه ترين انتخاب را داشته باشيد. چرا كه دوربين هاي مدار بسته براي ارائه بهترين كيفيت نياز به نور مناسب دارند و اين نور از دريچه آيريس به آنها داده مي شود.

در صورت نياز به خدمات   نصب دوربين مداربسته  به شما پيشنهاد مي كنيم با شركت مهر تجارت تماس بگيريد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ساعت: ۰۶:۵۹:۱۸ توسط:saman موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :